Jakie są rodzaje wentyli rowerowych

Rodzaje wentyli rowerowych to dosyć skomplikowany temat i osoby początkujące mogą mieć z tym małe problemy. Należy jednak pamiętać, że awaria może zdarzyć się wszędzie i trzeba wtedy będzie napompować przebitą dętkę.

Czym jest wentyl do roweru?

Wentyl do roweru to element systemu bezdętkowego lub samej dętki. To właśnie przez niego wtłaczane jest do środka powietrze, które później nie przedostaje się na zewnątrz. Obecne pompki zazwyczaj pasują do wszystkich wentyli, ale lepiej to sprawdzić przed wyruszeniem w trasę. Wentyl Schradera jest określany także jako samochodowy. Wykorzystuje się go powszechnie w pojazdach samochodowych. Warto dodać, że już w 1893 roku opatentowano zawór, a August Schrader był jego pomysłodawcą. Wentyl zbudowany z metalowej rurki, która jest gwintowana zarówno wewnątrz, jak i zewnątrz. Średnica wynosi 8 mm i jest to niezwykle ważna informacja dla rowerzystów. Część obręczy posiada mniejsze otwory, które są dostosowane do sportowych wentyli. W takiej sytuacji można tylko zmienić dętkę lub powiększyć otwór przy użyciu wiertła. Jest to jednak dosyć skomplikowany zabieg, dlatego nie zaleca się go osobom początkującym.

Polecamy: https://wavelo.pl/regulacja-przerzutek-i-czyszczenie-lancucha-po-dlugiej-podrozy-na-rowerze/

rodzaje wentyli rowerowych

Gdzie kupić wentyl rowerowy?

Wentyle rowerowe najlepiej kupować u sprawdzonych i renomowanych producentów, którzy od wielu lat działają na rynku i cieszą się dobrą opinią. Rozwiercenie jest dosyć ryzykowne, ponieważ potem można mieć problemy z przejściem na bezdętkowy system. W środku znajdują się dwie uszczelki oraz wymienny rdzeń ze sprężynką. Plastikowa nakrętka zabezpiecza te elementy i je chroni. Za pomocą uszczelki sprężynka zamyka zawór i na tym polega zasada działania. W środku występuje również bardzo wysokie ciśnienie powietrza, które wytwarza dodatkową siłę. Wystarczy docisnąć iglicę, żeby upuścić trochę powietrza wewnątrz dętki. Żeby to zrobić można użyć na przykład wkrętaka, który nadaje się do tego idealnie.

Warto wyróżnić także wentyl Presta, który powstał mniej więcej w tym samym czasie co samochodowy. Patent na ten element został otrzymany w XX wieku przez firmę Michelin. Może on być również określany jako wentyl FV/SV i ma średnicę 6 mm. Oznacza to, że jest on mniejsze niż wentyl samochodowy. Złożony jest z rurki gwintowanej, która z dętką połączona jest w trwały sposób. To właśnie w tym miejscu znajduje się główny rdzeń z tłoczkiem gwintowanym.

Rodzaje wentyli rowerowych – wentyle Presto

Duża szczelność jest największą zaletą wentyli rowerowych Presto. Otwór w obręczy również może mieć mniejszą średnicę, a to ma niezwykle pozytywny wpływ na wytrzymałość konstrukcji. Mało doświadczone osoby mogą mieć problem z napompowaniem roweru z cienkim wentylem. Najpierw należy zdjąć plastikową osłonkę, a później odkręcić wentyl. Należy kręcić zaworkiem w odwrotnym kierunku do ruchu wskazówek zegara i zazwyczaj wystarcząją dwa lub trzy obroty. Należy mieć na uwadze, żeby nie odkręcać tego do oporu, ponieważ można bardzo łatwo uszkodzić ten element. Po odkręceniu wentylu można nałożyć głowicę lub przykręcić wężyk w przypadku modeli ręcznych pompek. Po napompowaniu wystarczy odłączyć wężyk lub głowicę i na koniec zakręcić zawór do oporu.

Zobacz także: https://wavelo.pl/jak-dobrac-rozmiar-ramy-roweru-do-wzrostu/

Niezwykle popularnym rozwiązaniem jest wentyl Dunlop, który wykorzystywany jest zazwyczaj w rowerach starszego typu. Jego inna nazwa to wentyl rowerowy DV powstał w 1891 roku i ma bardzo prostą budowę. W środku znajduje się stworzeń z kulką metalową. Użytkowanie może być jednak dosyć problematycznego, dlatego używa się go już w nowych modelach rowerów.

wentyle rowerowe

Rodzaje wentyli rowerowych – wentyl Dunlop

Należy również dodać, że używając wentylu Dunlop nie ma żadnej możliwości sprawdzenia ciśnienia w dętce. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wentyl DV jest jednokierunkowy i trzeba odkręcić zawór w całości, żeby spuścić powietrze. Żeby napompować koło trzeba postępować tak samo, jak w przypadku modeli Presta. Należy pamiętać, że jeszcze w latach 90 – tych wentyl rowerowy DV był praktycznie w każdym rowerze. Obecnie technologia sporo się zmieniła i ten rodzaj wentylu stosowany jest raczej w tańszych rowerach. Małe problemy może sprawić wybór wentylu do bezdętkowego koła. Takie koła mają specjalne zawory, do których ciężko jest coś dopasować. Może zrezygnować z dętki i wtedy wentyl należy przykręcić od razu do obręczy.

W standardzie Presta wykonana jest większość wentyli do tubeless. Bezpośrednio do opony można wlać mleczko uszczelniające, które jest skutecznym i bezpiecznym wkładem. Jeżeli chodzi o zestawy bezdętkowe to można wymienić nawet cały wentyl. Z reguły jednak można zmienić tylko wkład, ponieważ część stała wlaminowana jest w dętkę. Do wentyli bezdętkowych potrzeba niestety specjalnego klucza.

Redakcja wavelo.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *