Jeśli ktoś z nas wybiera się w długą, rowerową eskapadę i ma w planach przejechać pojazdem jednośladowym przynajmniej kilkaset kilometrów, musi liczyć się z tym, że po wyprawie powinien doprowadzić rower do poprzedniego stanu. Rozregulowane przerzutki i zabrudzony łańcuch to jedne z najczęstszych oznak długotrwałego użytkowania roweru. Jedną z czynności, jakiej powinniśmy dokonać jest regulacja przerzutek. Może zająć się tym fachowiec lub oczywiście my sami.
Spis treści:
Jak działają przerzutki?
Przerzutki stanowią bardzo ważną część wyposażenia roweru. Mówiąc najprościej, odpowiadają one za dostosowanie ciężaru do prędkości pojazdu. W praktyce przerzutki mają więc za zadanie ułatwić jazdę pod górkę (aby jechało nam się lżej) i uprzyjemnić zjeżdżanie z górki. Ma to szczególne znaczenie w trudnych terenach o zmiennym ukształtowaniu. Napęd można więc śmiało porównać do biegów w samochodzie. Żeby cały mechanizm działał bez zarzutu, przerzutki muszą być dobrze ustawione. Podczas jazdy na nowym rowerze nie ma z tym problemu – nowy, fabryczny egzemplarz prosto ze sklepu, zapewnia „gładką” i bezgłośną przejażdżkę. Dopiero gdy jego przebieg sięga kilkaset kilometrów, możemy odczuć, że biegi zmieniają się z opóźnieniem, a łańcuch zahacza o prowadnicę przedniej zmieniarki.
Zobacz także: https://wavelo.pl/jazda-na-rowerze-kalorie-ile-ich-spalamy/

Regulacja przerzutek – na czym polega?
Regulacji przerzutek możemy podjąć się samodzielnie. Niezbędne będą, takie narzędzia jak:
– klucz ampulowy (imbusowy) 4 mm lub 5 mm;
– śrubokręt krzyżakowy;
– kombinerki lub szczypce.
Pomocny jest także specjalny stojak, na którym możemy zawiesić rower. Dzięki temu łatwiej nam kręcić pedałami, obracać kołami i na bieżąco sprawdzać efekty naszych starań. Pierwszym krokiem do regulacji przedniej przerzutki jest sprawdzenie, czy znajduje się ona na odpowiedniej wysokości, czyli 1-2 mm nad najwyższym punktem tarczy. W tym celu należy manewrować śrubą „L” – to ona służy do ustawiania niskich biegów. Ponadto zwróćmy uwagę, czy łańcuch umiejscowiony jest na środkowej zębatce kasety. Następnie naciągnijmy linkę i dokręćmy śrubę. Po wykonaniu tych czynności ustawmy przerzutkę na największą tarczę i przesuńmy łańcuch na środek zębatki. Posłuży nam do tego śruba oznaczona literą H.
Warto zobaczyć: https://wavelo.pl/jakie-sa-rodzaje-wentyli-rowerowych/
Regulacja przedniej przerzutki jest trudniejsza niż tylnej. Jak zatem ustawić tę drugą? Kluczem imbusowym odkręćmy śrubę i poluzujmy linkę. Umieśćmy łańcuch na najniższej tarczy z tyłu i największej z przodu. Śruba „H” służy do ustawienia kółek wózka w jednej linii z najmniejszą zębatką, śruba „L” zaś do regulacji dolnego zakresu, aby kółka znajdowały się w linii z największą zębatką. Napinamy linkę za pomocą śrubokręta. Regulacja przy lince pozwala na ustawienie przeskoku na trzecią zębatkę.
Jeśli brakuje nam czasu i doświadczenia, oddajmy rower w ręce profesjonalistów. Przykładowo, regulacja przerzutek shimano to cena w granicach 10-20 złotych za sztukę. Jak widać usługa ta nie jest wcale droga.

Polecamy: https://wavelo.pl/jak-dobrac-rozmiar-ramy-roweru-do-wzrostu/
Czyszczenie łańcucha
Po wielodniowej wycieczce rowerowej łańcuch wymaga sprawnego wyczyszczenia. W końcu zapaleni rowerzyści nie uczęszczają wyłącznie płaskimi, asfaltowymi drogami. Jazda po szutrowych ścieżkach, błotnistych drogach i górzystych terenach jest źródłem wielu zanieczyszczeń, które osadzają się na łańcuchu i zębatkach. Aby wydłużyć ich żywotność, konieczna jest regularna konserwacja całego układu napędowego. Jak zabrać się do usuwania zabrudzeń z łańcucha?
Pierwszym sposobem jest demontaż łańcucha i zanurzenie go w odtłuszczaczu lub benzynie ekstrakcyjnej. Jest to jednak dość pracochłonna czynność, a użycie benzyny ekstrakcyjnej to niezbyt ekologiczne rozwiązanie. Druga metoda to użycie dedykowanego urządzenia do czyszczenia łańcucha bez konieczności zdejmowania go z roweru. Mowa o maszynie, której obrotowe szczoteczki skutecznie usuwają brud, kurz i piasek. W sklepach rowerowych dostępne są także preparaty myjące w sprayu. Pamiętajmy, że po każdorazowym umyciu łańcucha, powinniśmy nasmarować go smarem. Irytujące, „trzeszczące” dźwięki znikną podczas jazdy.