Regulacja przerzutek i czyszczenie łańcucha po długiej podróży na rowerze

Jeśli ktoś z nas wybiera się w długą, rowerową eskapadę i ma w planach przejechać pojazdem jednośladowym przynajmniej kilkaset kilometrów, musi liczyć się z tym, że po wyprawie powinien doprowadzić rower do poprzedniego stanu. Rozregulowane przerzutki i zabrudzony łańcuch to jedne z najczęstszych oznak długotrwałego użytkowania roweru. Jedną z czynności, jakiej powinniśmy dokonać jest regulacja przerzutek. Może zająć się tym fachowiec lub oczywiście my sami.

Jak działają przerzutki?

Przerzutki stanowią bardzo ważną część wyposażenia roweru. Mówiąc najprościej, odpowiadają one za dostosowanie ciężaru do prędkości pojazdu. W praktyce przerzutki mają więc za zadanie ułatwić jazdę pod górkę (aby jechało nam się lżej) i uprzyjemnić zjeżdżanie z górki. Ma to szczególne znaczenie w trudnych terenach o zmiennym ukształtowaniu. Napęd można więc śmiało porównać do biegów w samochodzie. Żeby cały mechanizm działał bez zarzutu, przerzutki muszą być dobrze ustawione. Podczas jazdy na nowym rowerze nie ma z tym problemu – nowy, fabryczny egzemplarz prosto ze sklepu, zapewnia „gładką” i bezgłośną przejażdżkę. Dopiero gdy jego przebieg sięga kilkaset kilometrów, możemy odczuć, że biegi zmieniają się z opóźnieniem, a łańcuch zahacza o prowadnicę przedniej zmieniarki.

Zobacz także: https://wavelo.pl/jazda-na-rowerze-kalorie-ile-ich-spalamy/

Regulacja przerzutek

Regulacja przerzutek – na czym polega?

Regulacji przerzutek możemy podjąć się samodzielnie. Niezbędne będą, takie narzędzia jak:

– klucz ampulowy (imbusowy) 4 mm lub 5 mm;
– śrubokręt krzyżakowy;
– kombinerki lub szczypce.

Pomocny jest także specjalny stojak, na którym możemy zawiesić rower. Dzięki temu łatwiej nam kręcić pedałami, obracać kołami i na bieżąco sprawdzać efekty naszych starań. Pierwszym krokiem do regulacji przedniej przerzutki jest sprawdzenie, czy znajduje się ona na odpowiedniej wysokości, czyli 1-2 mm nad najwyższym punktem tarczy. W tym celu należy manewrować śrubą „L” – to ona służy do ustawiania niskich biegów. Ponadto zwróćmy uwagę, czy łańcuch umiejscowiony jest na środkowej zębatce kasety. Następnie naciągnijmy linkę i dokręćmy śrubę. Po wykonaniu tych czynności ustawmy przerzutkę na największą tarczę i przesuńmy łańcuch na środek zębatki. Posłuży nam do tego śruba oznaczona literą H.

Warto zobaczyć: https://wavelo.pl/jakie-sa-rodzaje-wentyli-rowerowych/

Regulacja przedniej przerzutki jest trudniejsza niż tylnej. Jak zatem ustawić tę drugą? Kluczem imbusowym odkręćmy śrubę i poluzujmy linkę. Umieśćmy łańcuch na najniższej tarczy z tyłu i największej z przodu. Śruba „H” służy do ustawienia kółek wózka w jednej linii z najmniejszą zębatką, śruba „L” zaś do regulacji dolnego zakresu, aby kółka znajdowały się w linii z największą zębatką. Napinamy linkę za pomocą śrubokręta. Regulacja przy lince pozwala na ustawienie przeskoku na trzecią zębatkę.

Jeśli brakuje nam czasu i doświadczenia, oddajmy rower w ręce profesjonalistów. Przykładowo, regulacja przerzutek shimano to cena w granicach 10-20 złotych za sztukę. Jak widać usługa ta nie jest wcale droga.

przerzutki regulowanie

Polecamy: https://wavelo.pl/jak-dobrac-rozmiar-ramy-roweru-do-wzrostu/

Czyszczenie łańcucha

Po wielodniowej wycieczce rowerowej łańcuch wymaga sprawnego wyczyszczenia. W końcu zapaleni rowerzyści nie uczęszczają wyłącznie płaskimi, asfaltowymi drogami. Jazda po szutrowych ścieżkach, błotnistych drogach i górzystych terenach jest źródłem wielu zanieczyszczeń, które osadzają się na łańcuchu i zębatkach. Aby wydłużyć ich żywotność, konieczna jest regularna konserwacja całego układu napędowego. Jak zabrać się do usuwania zabrudzeń z łańcucha?

Pierwszym sposobem jest demontaż łańcucha i zanurzenie go w odtłuszczaczu lub benzynie ekstrakcyjnej. Jest to jednak dość pracochłonna czynność, a użycie benzyny ekstrakcyjnej to niezbyt ekologiczne rozwiązanie. Druga metoda to użycie dedykowanego urządzenia do czyszczenia łańcucha bez konieczności zdejmowania go z roweru. Mowa o maszynie, której obrotowe szczoteczki skutecznie usuwają brud, kurz i piasek. W sklepach rowerowych dostępne są także preparaty myjące w sprayu. Pamiętajmy, że po każdorazowym umyciu łańcucha, powinniśmy nasmarować go smarem. Irytujące, „trzeszczące” dźwięki znikną podczas jazdy.

Redakcja wavelo.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *